Monday, 12 June 2017

Pengalaman guru terbaik

Sedar tak sedar sudah 4 tahun berlalu  misz tak update kat laman blog ni. Sekarang ada misz ada buat perubahan yang segar sesuai dengan berlalunya usia Misz'..hehehe..

Sepanjang tempoh itu,banyak juga yang misz belajar dalam nak kenal diri sendiri. Bukan semudah ABC tau.

Antara yang paling terkesan dalam hati adalah nilai kesyukuran di mana "Setiap apa yang kita nak tidak semestinya kita akan dapat. Kita dilahirkan untuk mempunyai sifat kesyukuran tawaduk dalam diri serta mesti mempunyai pegangan yang kukuh untuk berjaya.

"BUKAN APABILA DAH BAHAGIA BARU KITA NAK BERSYUKUR,
SEBALIKNYA BERSYUKUR BARULAH KITA AKAN BAHAGIA"

Pengalaman pahit manis akan mendewasakan kita, jika kita merenung berfikir tentang apa yang jadi kat kita, kita akan jumpa di mana salah silap kita yang mungkin kita tak pernah lihat dalam diri tetapi boleh pula melihat dalam diri orang lain. Bukan senang manusia nak terima dan reda dengan kesalahan diri, mereka akan memberontak dalam diri dan cakap " Kenapa dalam ramai-ramai manusia, aku yang diuji padahal mereka alpa dengan setiap ujian menimpa adalah kerana atas dosa-dosa kesalahan dari mereka sendiri.

Akui kesalahan perbetulkan semuanya apa yang pernah kita buat silap. Inshaallah ketenangan itu akan datang dengan sendiri, bukan senang namun hanya dengan reda, bersyukur atas ujian menimpa akan menjadi penyelamat kita dunia akhirat.

Merintih merayulah pada Pencipta kita, tenangkan diri rendahkan hati sujud padaNya dalam seribu keinsafan yang tak mungkin dapat dibeli dengan wang ringgit. Ianya hadir dalam keikhlasan sanubari.
Alangkah indahnya hidup ini jika hidup dalam keberkatan, ketenangan, kekuatan menerima dengan tabah segala ujian biarpun perit. Pasti akan dapat diatasi dengan sabar dan doa ketakwaan.

Itulah yang sebaiknya dalam kehidupan kita seharian, jumpa lagi dalam laman akan datang.

No comments:

Post a Comment

Adakah ini Dugaan Berat Untukku?

Kita akan sentiasa mengharapkan yang terbaik dalam hidup kita, dan apabila kita diberi dua pilihan. Sudah tentu kita buntu namun kita pasti ...